Forum forum.ryki.pl
Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Rejestracja Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj
Stacja Ryki
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum forum.ryki.pl > Wspomnienia
Zobacz poprzedni temat - Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
afmks



Dołączył: 22.10.2010
Posty: 3
Ostrzeżenia: 0/5

PostWysłany: 22.10.2010 16:33    Temat postu: Stacja Ryki Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!
Poszukuję wszelkich wiadomości, najlepiej fotografii, dotyczących stacji Ryki. Wiadomo, że pierwotnie mieściła się w innym miejscu - przy drodze na Lublin. Będę wdzięczny za wszelkie, najdrobniejsze nawet informacje. Jak wyglądał pierwotny dworzec (1876 r.), czy w latach dwudziestych XX wieku w Rykach wybudowano nowy dworzec - jak w Leopoldowie i Krzywdzie? Jedyne co posiadam na ten temat to to zdjęcie:

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomasz Niemirowski



Dołączył: 15.05.2007
Posty: 41
Ostrzeżenia: 0/5

PostWysłany: 22.10.2010 19:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Trochę jest w Encyklopedii Ryk. Można się skontaktować z autorem hasła. Pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
cygan



Dołączył: 18.09.2007
Posty: 363
Ostrzeżenia: 0/5

PostWysłany: 22.10.2010 21:05    Temat postu: Re: Stacja Ryki Odpowiedz z cytatem

[quote

Ostatnio zmieniony przez cygan dnia 06.12.2010 12:41, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
afmks



Dołączył: 22.10.2010
Posty: 3
Ostrzeżenia: 0/5

PostWysłany: 23.10.2010 14:44    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kolej dotarła w okolice Ryk w 1876 roku. Linia z Iwanogrodu (Dęblina) do Łukowa stanowiła odnogę Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej z Mławy przez Warszawę, Lublin do Kowla. Odnoga ta była wymuszona na budowniczych linii przez władze wojskowe i była warunkiem wydania pozwolenia na budowę całej linii. Carskim generałom zależało na połączeniu twierdzy brzeskiej z iwanogrodzką (dęblińską). Pierwsze rozkłady jazdy nie wymieniają stacji Ryki, na całym odcinku między Łukowem a Iwanogrodem przewidziano tylko dwie stacje: Leopoldów i Krzywda. Stacją końcową był Łuków Nadwiślański - obecny Łuków Łapiguz:



Nie wiem kiedy pojawia się półstacja albo platforma (wg ówczesnej nomenklatury) Ryki. Z tego co wiem po raz pierwszy w 1895 roku:



W 1900 roku "Gazeta Świąteczna" drukuje rozkład jazdy w którym wymienione są Ryki:



Potem już wszystkie rozkłady wymieniają Ryki:

1909 rok:


1930 rok:


1939 rok:


Ciekawostką są pociągi z Dęblina do Ryk a później do Leopoldowa kursujące w dni nauki szkolnej.

Powstania przystanku Ryki nie wiązałbym ze składami amunicji w Stawach. Zakłady Amunicji czyli późniejsza Główna Składnica Uzbrojenia nr 2 powstały w 1921 roku - wiele lat później niż w Rykach zaczęły zatrzymywać się pociągi. Być może wtedy przystanek Ryki rozbudowano do rozmiarów stacji. "Zbiór drożni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" z roku 1925 podaje:



Wskazuje to na to, że oprócz toru szlakowego były tu 3 tory stacyjne - potocznie nazywane bocznicami

Murowane budynki dworców w Łapiguzie, Krzywdzie i Leopoldowie są wykonane wg tego samego projektu i powstały prawdopodobnie w latach trzydziestych XX wieku. Ciekawi mnie to, czy w tym czasie powstał również podobny w Rykach? Z tego co tu słyszę funkcję dworca pełniły dwa "uziemione" wagony. Pytanie: przed wojną czy po wojnie (oczywiście drugiej)? Może ten budynek został zniszczony w czasie wojny, może wtedy gdy przesuwano stację bliżej Dęblina? To tylko pytania. Obecny budynek dworca na pewno nie ma nic wspólnego z czasami przedwojennymi - jest to typowa architektura PRLu. Intryguje mnie drewniany budynek przy samym wiadukcie drogowym - ma coś wspólnego z budynkiem dworcowym w Pilawie i budynkiem kolejowym w Łapiguzie. Może to tylko przypadek?

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie... Smile

[ Dodano: 23.10.2010 22:24 ]
Jeszcze jeden drobiazg: niepozorny kieliszek przy nazwie Ryki w rozkładzie jazdy z 1930 roku. Oznacza on bar na dworcu. Kolejny drobiazg, który daje do myślenia...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
cygan



Dołączył: 18.09.2007
Posty: 363
Ostrzeżenia: 0/5

PostWysłany: 23.10.2010 21:36    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

[quote="afmks"]

Ostatnio zmieniony przez cygan dnia 06.12.2010 12:41, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
afmks



Dołączył: 22.10.2010
Posty: 3
Ostrzeżenia: 0/5

PostWysłany: 23.10.2010 22:23    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy istnieją jakieś zdjęcia tego starego dworca? Czy przypominał on dworzec w Łapiguzie? Jak też powiązać jego umiejscowienie z "przenosinami" stacji? Może to był jakiś inny budynek zaadoptowany na dworzec? Co z tymi pudłami wagonów? Zajmuję się architekturą dworców kolejowych i ogólnie historią kolei. Próbuję teraz rozgryźć właśnie linię łukowsko dęblińską i będę wdzięczny za wszelkie informacje.

[ Dodano: 23.10.2010 23:24 ]
A rycki faktycznie nie jestem Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum forum.ryki.pl -> Wspomnienia
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Forum oparte na phpBB © 2001, 2005 phpBB Group