Zobacz poprzedni temat - Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
afmks
Dołączył: 22.10.2010 Posty: 3 Ostrzeżenia: 0/5
|
Wysłany: 22.10.2010 16:33 Temat postu: Stacja Ryki |
|
|
Witam serdecznie!
Poszukuję wszelkich wiadomości, najlepiej fotografii, dotyczących stacji Ryki. Wiadomo, że pierwotnie mieściła się w innym miejscu - przy drodze na Lublin. Będę wdzięczny za wszelkie, najdrobniejsze nawet informacje. Jak wyglądał pierwotny dworzec (1876 r.), czy w latach dwudziestych XX wieku w Rykach wybudowano nowy dworzec - jak w Leopoldowie i Krzywdzie? Jedyne co posiadam na ten temat to to zdjęcie:
 |
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomasz Niemirowski
Dołączył: 15.05.2007 Posty: 41 Ostrzeżenia: 0/5
|
Wysłany: 22.10.2010 19:20 Temat postu: |
|
|
Trochę jest w Encyklopedii Ryk. Można się skontaktować z autorem hasła. Pozdrawiam. |
|
Powrót do góry |
|
 |
cygan
Dołączył: 18.09.2007 Posty: 363 Ostrzeżenia: 0/5
|
Wysłany: 22.10.2010 21:05 Temat postu: Re: Stacja Ryki |
|
|
[quote
Ostatnio zmieniony przez cygan dnia 06.12.2010 12:41, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
afmks
Dołączył: 22.10.2010 Posty: 3 Ostrzeżenia: 0/5
|
Wysłany: 23.10.2010 14:44 Temat postu: |
|
|
Kolej dotarła w okolice Ryk w 1876 roku. Linia z Iwanogrodu (Dęblina) do Łukowa stanowiła odnogę Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej z Mławy przez Warszawę, Lublin do Kowla. Odnoga ta była wymuszona na budowniczych linii przez władze wojskowe i była warunkiem wydania pozwolenia na budowę całej linii. Carskim generałom zależało na połączeniu twierdzy brzeskiej z iwanogrodzką (dęblińską). Pierwsze rozkłady jazdy nie wymieniają stacji Ryki, na całym odcinku między Łukowem a Iwanogrodem przewidziano tylko dwie stacje: Leopoldów i Krzywda. Stacją końcową był Łuków Nadwiślański - obecny Łuków Łapiguz:
Nie wiem kiedy pojawia się półstacja albo platforma (wg ówczesnej nomenklatury) Ryki. Z tego co wiem po raz pierwszy w 1895 roku:
W 1900 roku "Gazeta Świąteczna" drukuje rozkład jazdy w którym wymienione są Ryki:
Potem już wszystkie rozkłady wymieniają Ryki:
1909 rok:
1930 rok:
1939 rok:
Ciekawostką są pociągi z Dęblina do Ryk a później do Leopoldowa kursujące w dni nauki szkolnej.
Powstania przystanku Ryki nie wiązałbym ze składami amunicji w Stawach. Zakłady Amunicji czyli późniejsza Główna Składnica Uzbrojenia nr 2 powstały w 1921 roku - wiele lat później niż w Rykach zaczęły zatrzymywać się pociągi. Być może wtedy przystanek Ryki rozbudowano do rozmiarów stacji. "Zbiór drożni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" z roku 1925 podaje:
Wskazuje to na to, że oprócz toru szlakowego były tu 3 tory stacyjne - potocznie nazywane bocznicami
Murowane budynki dworców w Łapiguzie, Krzywdzie i Leopoldowie są wykonane wg tego samego projektu i powstały prawdopodobnie w latach trzydziestych XX wieku. Ciekawi mnie to, czy w tym czasie powstał również podobny w Rykach? Z tego co tu słyszę funkcję dworca pełniły dwa "uziemione" wagony. Pytanie: przed wojną czy po wojnie (oczywiście drugiej)? Może ten budynek został zniszczony w czasie wojny, może wtedy gdy przesuwano stację bliżej Dęblina? To tylko pytania. Obecny budynek dworca na pewno nie ma nic wspólnego z czasami przedwojennymi - jest to typowa architektura PRLu. Intryguje mnie drewniany budynek przy samym wiadukcie drogowym - ma coś wspólnego z budynkiem dworcowym w Pilawie i budynkiem kolejowym w Łapiguzie. Może to tylko przypadek?
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...
[ Dodano: 23.10.2010 22:24 ]
Jeszcze jeden drobiazg: niepozorny kieliszek przy nazwie Ryki w rozkładzie jazdy z 1930 roku. Oznacza on bar na dworcu. Kolejny drobiazg, który daje do myślenia... |
|
Powrót do góry |
|
 |
cygan
Dołączył: 18.09.2007 Posty: 363 Ostrzeżenia: 0/5
|
Wysłany: 23.10.2010 21:36 Temat postu: |
|
|
[quote="afmks"]
Ostatnio zmieniony przez cygan dnia 06.12.2010 12:41, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
afmks
Dołączył: 22.10.2010 Posty: 3 Ostrzeżenia: 0/5
|
Wysłany: 23.10.2010 22:23 Temat postu: |
|
|
Czy istnieją jakieś zdjęcia tego starego dworca? Czy przypominał on dworzec w Łapiguzie? Jak też powiązać jego umiejscowienie z "przenosinami" stacji? Może to był jakiś inny budynek zaadoptowany na dworzec? Co z tymi pudłami wagonów? Zajmuję się architekturą dworców kolejowych i ogólnie historią kolei. Próbuję teraz rozgryźć właśnie linię łukowsko dęblińską i będę wdzięczny za wszelkie informacje.
[ Dodano: 23.10.2010 23:24 ]
A rycki faktycznie nie jestem  |
|
Powrót do góry |
|
 |
|